Digitaalinen, Store Digital, Ostosympäristö, Case, Kauppakeskusmedia, Inspiraatio, Mainonnan toimivuus, Kuluttajakäyttäytyminen

Vallila ihastutti empaattisella #hatunnosto kampanjallaan

Ulkomainonta valittiin mukaan Vallilan mainoskampanjaan, sillä sen avulla voidaan saada laaja peitto kustannustehokkaasti. Kampanja sopi vallitsevaan tilanteeseen täydellisesti ja auttoi luomaan kestävän, voimakkaan tunnesiteen kuluttajiin. Kolme viikkoa onnistuneen kampanjan jälkeen Vallila näkyi taas ulkomainospinnoillamme – tällä kertaa taktisella viestillä. Ulkomainonta sopiikin loistavasti sekä brändiviestintään että taktisiin kampanjoihin.


Asiakas:
Vallila
Tavoite: Mahdollisimman laaja peitto valtakunnallisesti sekä tietoisuuden kasvattaminen siitä, miten kiitollisia saamme olla heille, jotka mahdollistivat turvallisen töihinpaluun.
Kampanja-aika: 1.-7.6.2020.
Kampanjan kohderyhmä: 50 % uusasiakashankinta, 50 % nykyiset asiakkaat.
Käytetyt mainospinnat: Valikoitujen kauppakeskusten digipinnat Shopping Digital ja Shopping Wall -verkostoista. Mukaan valittiin kauppakeskukset, joissa Vallilalla on myymälä: Kauppakeskus AINOA, Kauppakeskus Trio Lahti, Kauppakeskus Hansa ja Kauppakeskus IsoKristiina. 


Moderni ja arvostettu designtalo Vallila ihastutti kauppakeskuskävijöitä empaattisella #hatunnosto kampanjallaan. Onnistunut kampanja sopi täydellisesti vallitsevaan tilanteeseen luoden kestävän tunnesiteen kuluttajiin. ”Kampanjan pääviestinä oli kiitollisuus heitä kohtaan, jotka ovat ylläpitäneet yhteiskuntaa koronakevään aikana ja mahdollistaneet meille muille sen, että voimme palata turvallisesti töihin. Tähän linkitimme myös tiedon myymälöidemme avautumisesta”, Vallilalta kerrotaan.

"Tavoittelimme mahdollisimman laajaa peittoa budjetillamme, ja saavutimme sen mielestämme erinomaisesti! Oikein valitut ulkomainospinnat tavoittavat laajasti jokaisen kohderyhmämme edustajia ja sen avulla voidaan tavoittaa erityisesti myös uusia asiakkaita,”
kertoo Nadja Aro, Marketing Designer Vallilalta. 

 

Ulkomainonta on korvaamaton osa tehokasta ja monikanavaista kampanjaa

Ulkomainonnan lisäksi Vallila hyödynsi monikanavaisessa kampanjassaan muun muassa sosiaalista mediaa, aikakausi- ja sanomalehtinäkyvyyttä sekä online-mainontaa. Ulkomainonta tavoittaa jopa 98 % suomalaisista viikon aikana, mihin eivät muut mediat pysty.1 Se tehostaa monia mediakanavia ja tuo erityisen voimakkaan vaikutuksen (+54 %)2 online-hakuihin. Ulkomainonta onkin mainio keino vahvistaa mitä tahansa kampanjaa sekä lisätä tavoittavuutta kustannustehokkaasti. 

”Olimme tyytyväisiä saavuttamaamme laajaan peittoon ja asiakkaidemme palautteeseen sekä kampanjasta että uudestaan avautuneista myymälöistämme. Halusimme myös uskaltaa: monesti huomataan, että kampanja tehdään vanhalla, totutulla tavalla aika- ja resurssisyistä. Tässä kampanjassa kaikki kantoivat kortensa kekoon, jotta pystyisimme tekemään näin poikkeuksellisen kampanjan! Tämä antoi myös hyvää osviittaa sille, mitä meidän kannattaa tehdä tulevaisuudessa”, Nadja Aro kuvailee.

 

Vallilan kampanja on malliesimerkki viestinnästä, joka sopii erinomaisesti poikkeustilanteeseen

Vallila_1


Vallila hyödynsi kauppakeskusmainonnan voimaa poikkeustilanteessa. Historiallisesti juuri ne brändit, jotka ovat jatkaneet tai lisänneet markkinointia, ovat selviytyneet kriisistä voittajina. Alkuvuosi onkin ollut brändeille erinomainen tilaisuus kasvattaa näkyvyyttä ja Share of Voicea suhteessa muihin.


Alkukeväästä julkaistussa tutkimuksessa selvisi, että vain 8 % 3 kuluttajista on sitä mieltä, että brändien pitäisi lopettaa mainostaminen vallitsevassa tilanteessa. Poikkeustilanteen aikana brändeiltä kaivataan erityisesti elämää helpottavaa, informatiivista ja solidaarista sisältöä, joka on linjassa viranomaisviestien kanssa. Kuluttajat toivoivat tietoa myös siitä, miten brändit ovat toiminnallaan edistäneet yhteiskunnan ja yhteisöjen hyvinvointia4.


Vallilan kampanja on konkreettinen osoitus siitä, että vastuullinen ja tunteisiin vetoava brändiviestintä toimii erinomaisesti vallitsevissa olosuhteissa.
Ulkomainonta tarjoaa mainion keinon puhutella kuluttajia myös poikkeustilanteen aikana, sillä se tuo brändisi luontevasti näkyville sinne, missä ihmiset liikkuvat ja viihtyvät. Se on tehokas media jo senkin takia, että 55 % kuluttajista pitää sitä mieluisana viestintäkanavana (Kantar Millward Brown 2016).

Kauppakeskukset ovat paikkoja, joihin mennään viihtymään, inspiroitumaan ja hakemaan elämyksiä. Kauppakeskusmainonta kohdataankin positiivisessa mielentilassa ja se on olennainen osa ostopäätöksen tekoa. Lähes kaikki kauppakeskuskävijät ovat huomanneet mainontaa vierailunsa aikana, ja 42 % kertoo ostaneensa jonkin kauppakeskuksen mainosnäytöllä näkemänsä tuotteen.Nyt onkin mitä parhain hetki kokeilla kauppakeskusmainonnan voimaa, sillä tilannekatsauksestammekin selviää, että kauppakeskuskävijöiden määrä on jo normalisoitunut. 

Lue lisää eri mainosympäristöistä sekä niiden toimivuudesta ostopolun eri vaiheissa: 

lataa ostopolku-opas

 

Kampanjaan tyytyväinen Vallila hyödynsi ulkomainontaa HETI uudestaan


Panorama ulkomainos Turussa

Hatunnosto-kampanja oli toteutukseltaan erityislaatuinen, sillä lähes kaikki suunnittelu, koordinointi, kommunikointi sekä tuotanto toteutettin etänä inhouse-tiimillä. Poikkeuksellisesta toteutustavasta huolimatta kampanja onnistui hyvin ja sai kiitosta myös Vallilan asiakkailta.

”Pidän siitä, että voin kertoa ajatuksistani sekä ideoistani ja minulle kerrotaan ehdotus, joka toimii juuri kyseisessä kampanjassa. On hyvä, että tällaisissa asioissa otetaan mukaan asiantuntijat, jotka tuntevat pinnat sekä niihin sopivat käyttötarkoitukset parhaiten. Missään vaiheessa #hatunnosto-kampanjaa ei tullut sellainen fiilis, ettei minulle vastattaisi tai että kampanjamme ei olisi tärkeä. Tykkään pallotella ideoita, ja se on onnistunut hyvin Clear Channelin Account Manager Tommi Fäldtin kanssa,” Nadja Aro kehuu.

 

Vallilalla pidetään erityisesti siitä, että ulkomainonnan avulla voidaan kokeilla uusia asioita ja tavoittaa sekä mies- että naispuolista uutta asiakasryhmää. Kesäkuun ensimmäisellä viikolla toteutettu #hatunnosto-kampanja oli informatiivinen sekä brändiviestillinen. Kolme viikkoa onnistuneen kampanjan jälkeen Vallila toteutti jo seuraavan ulkomainoskampanjansa, jonka tavoite oli puolestaan taktinen. Taktisessa, paikkakohdennetussa kampanjassaan Vallila houkutteli kävijöitä juuri avattuihin liikkeisiinsä viestimällä kesäalen alkamisesta. Ulkomainonta sopiikin loistavasti sekä brändiviestintään että taktiseen mainontaan.

 

Jotta voisimme tehdä tästä kesästä vieläkin houkuttelevamman ulkomainoskesän, tarjoamme nopeimmille asiakkaille rajoitetusti tutustumistarjouksia. Ota yhteyttä ja suunnitellaan yhdessä kesän houkuttelevin mainoskampanja! 

Tutustu kesään sopiviin uutuustuotteisiin OTA YHTEYTTÄ

 


LÄHTEET
1. Kantar Mind. 2019.
2. Rapport. Standing on the Shoulders of Giants. 2019.
3. Marketing Week, Sarah Vizard: Just 8% of consumers think brands should stop advertising due to the coronavirus outbreak (Julkaistu 25.3.2020)
4. 4A's Research. Consumer Sentiment Towards Brands During COVID-19. (Julkaistu 20.3.2020)
5. Consumer Compass Oy. Clear Channel. Ostopolkututkimus 2018.

Jaa sisältö:

Digitaalinen - lue asiakastarinoita

Store Digital - lue asiakastarinoita

Ostosympäristö - lue asiakastarinoita

Kauppakeskusmedia - lue asiakastarinoita

Inspiraatio - lue asiakastarinoita

Mainonnan toimivuus - lue asiakastarinoita

Kuluttajakäyttäytyminen - lue asiakastarinoita