3.8.2020 | Ostoympäristö, Uutiset, Liikenne, Liikenneympäristö, Kaupunkiympäristö, Kuluttajakäyttäytyminen

Tilannekatsaus 3.8.2020: Ulkomainonnan tavoittavuudet

Koronaviruksen (COVID-19) aiheuttama poikkeustilanne vaikuttaa ihmisten liikkumiseen. Voimakkaimmin muutos ja matkustajamäärien väheneminen näkyy julkisessa liikenteessä, jossa tartuntojen ehkäiseminen vaatii äärimmäistä varovaisuutta. Vaikutukset yksityisautoiluun tai muuhun yksityiseen liikkumiseen eivät toistaiseksi ole olleet yhtä merkittäviä.

Ihmiset tekevät poikkeuksellisen paljon etätöitä. Yksityisautoilu korostuu ja kaupoista ostetaan ruokaa kerralla enemmän kuin normaalisti.Tällaisina poikkeuksellisina aikoina ihmisten liikkumista on vaikea arvioida ja ennustaa. Yhtä yleispätevää muutoskerrointa tilanteen kuvaamiseen ei ole.

 

Poikkeuksellisista ajoista huolimatta ulkomainonta tavoittaa − ulkona kaupungeissa ja teiden varsilla sekä kaupoissa ja kauppakeskuksissa.


Ohessa muutamia tuoreita huomioita ja havaintoja poikkeustilanteen vaikutuksista eri ulkomainosympäristöihin:

  • Ruokakauppojen sekä apteekkien kävijämäärä +8 % verrattuna viikkojen 1-5 keskiarvoon
    (Google Mobility Report, 27.7.2020).

  • Tieliikennemäärä -3,3 % suhteessa vastaavaan ajankohtaan 2019
    (Traffic Management Finland 3.8.2020. Suomi − pääväylät).

  • Kauppakeskusten kävijämäärä +5 % verrattuna viikkojen 1-5 keskiarvoon
    (Google Mobility Report 27.7.2020).

  • Kevyen liikenteen muutos pääkaupunkiseudulla +8 % suhteessa vastaavaan viikkoon 2019
    (PK-seudun konelaskentapisteet 3.8.2020).

  • Kevyt liikenne Helsingin keskustassa +14 % suhteessa vastaavaan viikkoon 2019
    (PK-seudun konelaskentapisteet 3.8.2020).

Poimintoja Suomesta

Valtakunnallisesti tieliikennemäärät ovat olleet normaalilla tasolla jo useamman viikon ajan. Kesälomaliikenne ja Suomen sisäinen turismiliikenne ovat kasvattaneet etenkin kaupunkien keskustojen liikennemääriä.

Kauppakeskusten kävijämäärät ovat palanneet normaalille tasolleen.

Kevyt liikenne sekä Helsingin alueella että ydinkeskustassa on lisääntynyt edellisvuodesta.


  • Julkinen liikenne -30 %
  • Ihmisten liikkuminen omilla asuinalueillaan +3 %
  • Ulkoilualueilla liikkuminen +315 %

Voimassa olevat kontaktimuutoksiin perustuvat lisäalennukset eri mainosympäristöille:

Kesän kausietu -20 % voimassa nyt ja viikolle 35 asti. 

 

Tutustu tuotteisiin:

Store Digital KAUPUNKIYMPÄRISTÖ Liikenneympäristö


Lentoasema

Viimeisimmät avatut alueet:

  • 12.6. Schengen portit 16-19
  • 2.6. Non-Schengen portit 40-43
  • 14.5. Juna-asema auki ja HSL:n bussit liikennöivät

Toistaiseksi kiinni:

  • T1-turva, laukkuaula ja portit 5-15, Non-Schengen portit 44-49 ja 53-55

 

Lentoaseman kuukausikohtainen kontaktiennusteeseen perustuva lisäalennus-%:

  • Kesäkuu -95 %
  • Heinäkuu -85 %
  • Elokuu -70 %
  • Syyskuu -65 %
  • Lokakuu -60 %
  • Marraskuu -50 %
  • Joulukuu -50 %

Jokaiselle kuukaudelle on oma ennusteensa ja se kohdistuu kyseiselle kuukaudelle ostettavaan medianäkyvyyteen. Clear Channel vastaa ennusteen muodostamisesta ja siihen tarvittava data kerätään useasta lähteestä. Lisäalennuskäytäntö on voimassa toistaiseksi, maksimissaan vuoden 2020 loppuun. Clear Channel tarkistaa ennusteet viikoittain. Yksittäinen tarjous on voimassa kaksi viikkoa, tarjouksen myöntämishetkellä voimassa olleilla lisäalennuksilla.


Ajankohtaista:

flex-kampanja miksi ja miten nyt kannattaa mainostaa? markkinointi ja mainonta -uutinen Artikkeli: Mitä odottaa kesältä 2020?


Heräsikö kysyttävää? Ota yhteyttä:

Ville Bergman

Sales Director

ville.bergman@clearchannel.fi

+358 207 312 043


 

Jaa sisältö: