1.6.2020 | Ostoympäristö, Uutiset, Liikenne, Liikenneympäristö, Kaupunkiympäristö, Kuluttajakäyttäytyminen

Tilannekatsaus 1.6.2020: Ulkomainonnan tavoittavuudet

Koronaviruksen (COVID-19) aiheuttama poikkeustilanne vaikuttavaa vielä voimakkaasti ihmisten liikkumiseen. Voimakkaimmin muutos ja matkustajamäärien väheneminen näkyy julkisessa liikenteessä, jossa tartuntojen ehkäiseminen vaatii äärimmäistä varovaisuutta. Vaikutukset yksityisautoiluun tai muuhun yksityiseen liikkumiseen eivät toistaiseksi ole olleet yhtä merkittäviä.


Ihmiset tekevät nyt poikkeuksellisen paljon etätöitä, mutta käyvät myös kaupassa, liikkuvat kuntosalin sijaan ulkona ja hoitavat muita välttämättömiä asioita kodin ulkopuolella. Yksityisautoilu korostuu ja kaupoista ostetaan ruokaa kerralla enemmän kuin normaalisti. Vaikka ajat ovatkin nyt poikkeukselliset, tavoittaa ulkomainonta edelleen monilta osin erittäin hyvin.

 

Tällaisina poikkeuksellisina aikoina ihmisten liikkumista on vaikea arvioida ja ennustaa. Yhtä yleispätevää muutoskerrointa tilanteen kuvaamiseen ei ole.


Ohessa muutamia tuoreita huomioita ja havaintoja poikkeustilanteen vaikutuksista eri ulkomainosympäristöihin:

  • Ruokakauppojen sekä apteekkien kävijämäärä on +3 % verrattuna viikkojen 1-5 keskiarvoon. (Google Mobility Report, 25.5.2020)

  • Tieliikennemäärä koko Suomessa noin -8 % suhteessa viikon 10 keskiarvoon. (Traffic Management Finland 25.5.2020)

  • Kauppakeskusten kävijämäärä -24 % verrattuna viikkojen 1-5 keskiarvoon. (Google Mobility Report 25.5.2020)

  • Kevyt liikenne pääkaupunkiseudulla +90 % suhteessa viikon 10 keskiarvoon. (PK-seudun konelaskentapisteet 1.6.2020)

  • Kevyt liikenne Helsingin keskustassa +7 % suhteessa viikon 10 keskiarvoon. (PK-seudun konelaskentapisteet 1.6.2020)

Poimintoja Suomesta

Ihmiset asioivat jälleen myymälöissä. Esimerkiksi Prismassa on toukokuun aikana käynyt 13 % enemmän asiakasomistajia kuin huhtikuussa. Tihentyneet käyntikerrat näkyvät myös siten, että yhdellä kauppareissulla käytetään 9 % vähemmän rahaa kuin huhtikuussa. (Lähde: S-ryhmän asiakasomistajadata)

Kevyen liikenteen osalta piristyminen jatkuu, ja nyt myös liikenne Helsingin ydinkeskustassa on noussut vertailuajanjakson (vko 10) tasolle.

Maantieliikenteen määrä jatkaa viikko viikolta tasaista kasvuaan. Mökkeilykausi on lähtenyt vauhdilla käyntiin ja sen ansiosta esimerkiksi jättitauluverkostolla tavoitat kuluttajat nyt valtakunnallisesti.

 

  • Julkinen liikenne -35 %
  • Ihmisten liikkuminen omilla asuinalueillaan +7 %
  • Asioinnit ruokakaupoissa ja apteekeissa +3 %
  • Ulkoilualuiella liikkuminen +76 %

Voimassa olevat kontaktimuutoksiin perustuvat lisäalennukset eri mainosympäristöille:

  • Päivittäistavara & apteekki: -15 % (Tuote: Store Digital, Pharmacy)
  • Autoilu: -15 % (Tuote: Jättitaulut, Panorama)
  • Kauppakeskukset: -24 % (Tuote: Shopping Digital, Shopping Digital)
  • Kevyt liikenne pääkaupunkiseudulla: -15 % (Tuote: Downtown Digital)
  • Kevyt liikenne Helsingin keskustassa: -15 % (Tuote: DD Helsinki Boost, DD & Adshel Helsinki High Street)

Lisäalennus on toistaiseksi vähintään -15 %.

Kesän kausietu -20 % voimassa nyt ja viikolle 35 asti. Myönnetään kontaktialennuksen lisäksi.

 

Tutustu tuotteisiin:

Store Digital KAUPUNKIYMPÄRISTÖ Liikenneympäristö


Ajankohtaista:

flex-kampanja miksi ja miten nyt kannattaa mainostaa? markkinointi ja mainonta -uutinen Artikkeli: Mitä odottaa kesältä 2020?


Heräsikö kysyttävää? Ota yhteyttä:

Ville Bergman

Sales Director

ville.bergman@clearchannel.fi

+358 207 312 043


 

Jaa sisältö: