27.10.2020 | Ostosympäristö, Uutiset, Liikenneympäristö, Kaupunkiympäristö, Kuluttajakäyttäytyminen

Tilannekatsaus 26.10.2020: Ulkomainonnan tavoittavuudet

Koronaviruksen (COVID-19) aiheuttama poikkeustilanne vaikuttaa ihmisten liikkumiseen. Voimakkaimmin muutos ja matkustajamäärien väheneminen näkyy julkisessa liikenteessä, jossa tartuntojen ehkäiseminen vaatii äärimmäistä varovaisuutta. Vaikutukset yksityisautoiluun tai muuhun yksityiseen liikkumiseen eivät toistaiseksi ole olleet yhtä merkittäviä.

Ihmiset tekevät poikkeuksellisen paljon etätöitä. Yksityisautoilu korostuu ja kaupoista ostetaan ruokaa kerralla enemmän kuin normaalisti. Tällaisina poikkeuksellisina aikoina ihmisten liikkumista on vaikea arvioida ja ennustaa. Yhtä yleispätevää muutoskerrointa tilanteen kuvaamiseen ei ole.

 

Poikkeuksellisista ajoista huolimatta ulkomainonta tavoittaa − ulkona kaupungeissa ja teiden varsilla sekä kaupoissa ja kauppakeskuksissa.


Ohessa muutamia tuoreita huomioita ja havaintoja poikkeustilanteen vaikutuksista eri ulkomainosympäristöihin:

  • Ruokakauppojen sekä apteekkien kävijämäärä -2 % verrattuna viikkojen 1-5 keskiarvoon
    (Google Mobility Report 20.10.2020).

  • Tieliikennemäärä -9 % suhteessa vastaavaan ajankohtaan 2019
    (Traffic Management Finland 26.10.2020. Suomi − pääväylät).

  • Kauppakeskusten kävijämäärä -11 % verrattuna viikkojen 1-5 keskiarvoon
    (Google Mobility Report 20.10.2020).

  • Kevyen liikenteen muutos pääkaupunkiseudulla -24 % suhteessa vastaavaan viikkoon 2019 (PK-seudun konelaskentapisteet 26.10.2020).

  • Kevyt liikenne Helsingin keskustassa -28 % suhteessa vastaavaan viikkoon 2019
    (PK-seudun konelaskentapisteet 26.10.2020).


  • Helsingin Satama -75 % suhteessa vastaavaan ajanjaksoon vuonna 2019 (Helsingin Satama, Länsisataman terminaali 2, 21.10.2020).

Poimintoja Suomesta

Valtakunnallisesti tieliikennemäärät ovat hieman vähentyneet edellisvuoteen verrattuna.

Kauppakeskusten kävijämäärät ovat lähes alkuvuoden vertailuajankohdan tasolla.

Kevyt liikenne on lisääntynyt koko Helsingin alueella sekä ydinkeskustassa. Yksittäisen viikon osaltan kevyeen liikenteeseen vaikuttaa paljon myös sääolosuhteet, mutta myös aiempina viikkoina kevyen liikenteen on ollut lähes viimevuotisella tasolla.


  • Julkinen liikenne -35 %
  • Ihmisten liikkuminen omilla asuinalueillaan +7 %
  • Ulkoilualueilla liikkuminen +44 %

Liikkuminen on pandemian aikana muuttunut

Kaupunkipyörät ovat olleet suosittuja myös koronan aikana. Helsingissä ja Espoossa lähes kolmannes kaupunkipyöräilijöistä kertoo korvanneensa kaupunkipyörillä joukkoliikenteen käyttöä.

Kaupunkipyörien käytöstä teetettiin kysely, jossa selvitettiin miten kaupunkipyörien käyttäjät ovat liikkuneet useimmiten ennen koronaa ja koronan aikana.

Ennen koronaa suosituin kulkutapa oli joukkoliikenne, sillä 47 prosenttia vastaajista käytti sitä useimmiten, mutta koronan aikana sen käyttö oli laskenut merkittävästi: vain 15 prosenttia kertoi liikkuneensa useimmiten joukkoliikenteellä. 

Lähes 40 prosenttia kaupunkipyöräilijöistä vastasi, ettei korona ole vaikuttanut kaupunkipyörien käyttöön. Vajaa kolmannes kertoi kaupunkipyörien käyttönsä lisääntyneen ja vastaava määrä puolestaan vähentyneen. 

 

Picture1-4

 

Näin suomalaiset liikkuvat vuonna 2021

Kantar on tutkinut, miten suomalaisten liikkuminen tulee muuttumaan lähitulevaisuudessa. Tutkimuksessa kysyttiin miten vastaajat liikkuvat tällä hetkellä ja miten he aikovat seuraavan vuoden sisällä liikkua. Pandemian myötä joukkoliikenteen käyttö on vähentynyt tänä vuonna ja yksityisautoilu puolestaan lisääntynyt. Tutkimuksen perusteella ensi vuoden suosituimpia liikkumistapoja ovat liikkuminen jalan, auto ja oma polkupyörä.

 

  • 12 % suomalaisista aikoo liikkua vuoden sisällä aiempaa enemmän pääkaupunkiseudulla ja keskusta-alueilla yli 50 tuhannen asukkaan kaupungeissa.
  • 8 % aikoo käydä viime vuotta enemmän kauppakeskuksissa.
  • 10 % suunnittelee liikkuvansa Suomen moottori-, kanta- tai valtatiellä edellisvuotta enemmän.

 

Vastaajilta kysyttiin, mitä kulkuneuvoa tai liikkumismuotoa he aikovat käyttää lähitulevaisuudessa. Ensi vuonna aiotaan liikkua eniten jalan, autolla tai polkupyörällä.

 

  • 34 % vastasi liikkuvansa ensi vuonna enemmän jalan
  • 26 % aikoo käyttää omaa polkupyörää aiempaa enemmän
  • 15 % hyödyntää enemmän autoa liikkumisvälineenä vuoden sisällä

S-ryhmän marketkauppa kasvussa
 
S-ryhmä uutisoi marketkaupan olleen tänä vuonna hyvässä kasvussa. Tammi-syyskuussa marketkaupan myynti oli 6 563 miljoonaa euroa. Kasvua oli 7,9 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Erityisesti Prismojen käyttötavarakauppa on kasvattanut ruokakaupan ohella myyntiään. Marketkaupan kasvu on pitänyt koko S-ryhmän myynnin lähes viime vuoden tasolla.

Kauppakeskusmedia tavoittaa
 
Osana eri mainosympäristöjemme analytiikkaa seuraamme säännöllisesti myös kauppakeskusten tavoittavuuden kehittymistä. Aidosti valtakunnallisen tilannekuvan hahmottamiseksi on tärkeää hyödyntää mahdollisimman laajan peiton tarjoavaa dataa. Tunnuslukuina tähän käytämme Google Mobility Report -raporttia (kategoria: Retail & Recreation), sen koko Suomen kattavaa asiointimääriä kuvaavaa dataa.
 
Samaan aikaan seuraamme luonnollisesti myös suoraan yksittäisiltä kauppakeskuksilta saatavia lukuja asiointimääristä. Tapauskohtaisesti määrissä on luontaista vaihtelua johtuen esimerkiksi kauppakeskusten ankkuriliikkeiden profiilista. Isossa kuvassa tilanteen voidaan kuitenkin todeta kääntyneen heinäkuun aikana kohti normaalia - kauppakeskukset tavoittavat kulutusvoimaiset suomalaiset.
 
  • Kauppakeskusten kävijämäärä -11 % verrattuna viikkojen 1-5 keskiarvoon
    (Google Mobility Report 20.10.2020).
  • Kokonaismyynti 06/2020 -5,5 % verratuna vastaavaan lukuun kesäkuussa 2019 (Suomen Kauppakeskusyhdistys 27.8.2020).

 

Kauppakeskus Mylly 16.10.2020

”Kauppakeskus Myllyn kävijämäärissä on nähtävissä piristymistä ja syyskuun osalta ne jäivät vain -11 % viime vuoden vastaavasta ajankohdasta. Samaan aikaan keskiostos on kasvanut ja oli viimeisessä mittauksessa +15 % tasolla.”

Meri Hakulinen, Markkinointipäällikkö, Kauppakeskus Mylly Oy

 

Kampin edustalla on vilkasta

Lämpimät syysilmat ovat saaneet ihmiset liikkeelle. Narinkkatorilla olevan Helsingin kaupungin kevyen liikenteen mittauspisteen ohittaa yli 236 000 ihmistä viikossa. Viikolla 42 ihmisten määrä oli peräti 39 % enemmän kuin vastaavana viikkona vuonna 2019.

 

 

Kauppakeskus Kaari 4.9.2020

”Kauppakeskuksemme kävijäseuranta kertoo selvästi sen, että ihmiset ovat kasvavassa määrin liikkeellä. Kevään ja kesän haastavimmat ajat on selätetty ja jo heinäkuun osalta olimme asiointimäärissä käytännössä samalla tasolla kuin vastaavana ajankohtana 2019.​

Patoutunut kulutuskysyntä purkautuu ja tämä näkyy myös myyntimäärissä. Heinäkuun toteutunut kokonaismyyntimme oli reilut +10 % ja myös koko vuotta 2020 mitattaessa olemme kasvuvauhdissa. ​

Kauppakeskusmedia todistetusti tavoittaa ja toimii!”


Katja Hatakka​, Kauppakeskusjohtaja, Kauppakeskus Kaari


Lentoasema

Myönnämme vuodelle 2021 ajoittuville kampanjoille matkustajaennusteeseen perustuvan lisäalennuksen. Ennuste perustuu Finavian tämän hetkiseen arvioon ensi vuoden matkustajamäärästä. (9,0 miljoonaa lentomatkustajaa)

Alennuskäytäntö on voimassa toistaiseksi ja Clear Channel tarkistaa ennustetta tarvittaessa. Alla oleva matkustajaennusteeseen perustuva lisäalennus on voimassa tarjouksen voimassaoloajan.

 

Lentoaseman kontaktiennusteeseen perustuva lisäalennus-% vuodelle 2021:

  • Q1/2021 -80 %
  • Q2/2021 -60 %
  • Q3/2021 -45 %
  • Q4/2021 -40 % 

 

Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajaliikenne kuukausittain, 2020 vs 2019:

  • 1/2020: +2,8 %
  • 2/2020: -2,1 %
  • 3/2020: -57,2 %
  • 4/2020: -98,8 %
  • 5/2020: -98,1 %
  • 6/2020: -96 %
  • 7/2020: -89,8 %
  • 8/2020: -86,7 %

Kum. 2020 vs 2019: -69,7 %

 

Toistaiseksi kiinni:

  • T1-turvatarkastus sekä laukkuaula
  • T1 portit G5-15
  • T2 Schengen portti 31
  • T2 Non-Schengen portit G44-49, G50, 53-55

 

Lentoaseman kuukausikohtainen kontaktiennusteeseen perustuva lisäalennus-%

  • Lokakuu -80 %
  • Marraskuu -70 %
  • Joulukuu -60 %

Jokaiselle kuukaudelle on oma ennusteensa ja se kohdistuu kyseiselle kuukaudelle ostettavaan medianäkyvyyteen. Clear Channel vastaa ennusteen muodostamisesta ja siihen tarvittava data kerätään useasta lähteestä. Lisäalennuskäytäntö on voimassa toistaiseksi, maksimissaan vuoden 2020 loppuun. Clear Channel tarkistaa ennusteet viikoittain. Yksittäinen tarjous on voimassa kaksi viikkoa, tarjouksen myöntämishetkellä voimassa olleilla lisäalennuksilla.


 Flex-kontaktiturva

 
  • Flex-kontaktiturva varmistaa kampanjallesi kontaktimäärän toteutumisen. Kontaktiturva kattaa tilanteen, jossa kontaktipotentiaali vähentyy merkittävästi valtion/viranomaisten asettamien rajoitusten vuoksi.
  • Kontaktiturva astuu voimaan, mikäli kontaktipotentiaali ostetussa mainosympäristössä vähenee 10 % tai enemmän.
  • Kontaktiturvakäytäntö on voimassa Clear Channelin Flex-ostoehtojen voimassaoloajan.

 

Mittauksen toteutus:

  • Kontaktipotentiaalin vertailulukuna toimii kunkin mainosympäristön valtakunnallinen tavoittavuus.
  • Kontaktipotentiaalin muutosten seuranta toteutetaan viikkotasolla.
  • Kontaktipotentiaalin muutos verrataan Clear Channelin kunkin mainosympäristön kontaktiseurantamalliin. Vertailulukuna toimii viimeisin tuotettu kontaktiseuranta (Tilannekatsaus).

 

tutustu joustavaan flex-kampanjaamme


Tutustu tuotteisiin:

Store Digital KAUPUNKIYMPÄRISTÖ Liikenneympäristö Ostosympäristö airport


Heräsikö kysyttävää? Ota yhteyttä:

Ville Bergman

Sales Director

ville.bergman@clearchannel.fi

+358 207 312 043


 

Jaa sisältö: