Mitä eri termit tarkoittavat?
Ei-takuuinventaarin diilit sopivat erinomaisesti tilanteisiin, joissa mainontaa ei ole välttämätöntä näyttää juuri tiettynä hetkenä. Mainos näytetään sellaisissa näytöissä, joissa on tilaa ja mainostaja maksaa vain toteutuneista kaupoista. Kun verkostossa on mainostilaa, ohjelmallisen ostamisen alusta valitsee määritettyyn mainosbudjettiin sopivat paikat ja kauppa toteutuu reaaliajassa. Ohjelmallinen inventaari ei kuitenkaan kohdistu vain yön tunteihin tai yksittäisiin lokaatioihin, ellei asiakas aseta sitä itse tavoitteeksi DSP:n puolella. Näkyvyys jakautuu yleensä koko verkostoon ja eri vuorokauden aikoihin. Koska ei-takuuinventaarin diileissä mainostajan käyttöön ei varata tiettyjä paikkoja verkostosta, eikä mainoksen näyttämistä tiettynä aikana voida taata, toteutuneet mainoskampanjat ovat myös edullisempia. Tällä hetkellä suosimme tarjonnassamme ei-takuuinventaarin diilejä.
Takuuinventaarin diilit puolestaan sopivat niihin tilanteisiin, kun haluat varmistaa saavasi juuri tietyt mainospinnat tiettynä ajankohtana käyttöösi.
Private-diilit ovat tällä hetkellä suosimamme hinnoittelumuoto. Private-diileissä mainonnan CPM eli tuhannen impression hinta on sovittu etukäteen.
Avoimet diilit ovat puolestaan kauppoja, jotka ovat kaikille tarjolla.
Huutokaupassa mainostila huutokaupataan reaaliaikaisesti. Tällöin CPM-hinta määrittyy huutokaupan perusteella. Huutokauppaostot ovat mahdollisia tarjoamaamme.
CPM tarkoittaa tuhannen impression hintaa. Koska ulkomainonta on one-to-many-media, mainoksen näkee samanaikaisesti useampi ihminen. Tästä syystä ulkomainonnassa näyttökerrat ja impressioiden määrät eivät täsmää kuten one-to-one meidioissa, joissa yksi näyttökerta vastaa suoraan yhtä kontaktia.
DSP eli Demand Side Platform on alusta, jota käytetään mediainventaarin ostamiseen. Mainonnan ostaja määrittelee tavoitteet sekä haluamansa mediat ostoalustoilla. DSP-alustat mahdollistavat sen, että mainostaja tai media- tai digitoimisto voi hallita kampanjoita reaaliaikaisesti esimerkiksi muuttamalla aineistoja tai kampanja-aikaa.
SSP eli Supply Side Platform on myyntijärjestelmä. Median julkaisijoilla on käytössään omat myyntijärjestelmät, joiden avulla ne tarjoavat inventaarinsa ostettavaksi ohjelmallisesti. Myyntijärjestelmät on integroitu DSP-järjestelmiin. Nämä kaksi järjestelmää kommunikoivat keskenään joko suoraan tai ad exchange:n kautta toteuttaakseen myyntitapahtumia, mikäli edellytykset täyttyvät.