24.1.2023 | Digitaalinen mainonta, Ostosympäristö, Tutkimus, Kaupunkiympäristö, Tutkimus: kohderyhmätieto, Tutkimus: ajankohtaiset

Ulkomainonta on kaupan media

Ulkomainonta ohjaa ostamaan ja aktivoi. Se tavoittaa ostopolun varrella sekä ostohetken äärellä kauppakeskuksissa ja päivittäistavarakaupoissa.

 

Missä ja miten suomalaiset tekevät ostoksia? 

Suomalaiset ovat tutkimuksen2 mukaan Pohjoismaiden innokkaimpia webroomereita, eli 46 % meistä hakee verkosta inspiraatiota ostoksiinsa, mutta itse osto suoritetaan kivijalkaliikkeessä.

Kivijalkaliikkeiden merkitys on edelleen suuri, sillä ostoksensa pelkästään netissä tekevien online shoppereiden osuus on vain 21 %.2 Eniten verkosta ostetaan matkoja ja majoitusta, joiden osuus on melkein kaksi kolmasosaa suomalaisten verkko-ostoksista. Seuraavaksi eniten ostetaan muotia ja vaatteita sekä elektroniikkaa.


Kivijalkaliikkeillä on paikkansa kuluttajien sydämissä

Online-ostaminen on vahvassa kasvussa, ja jo yli 85 % suomalaisista tekee ostoksia verkossa.1 Huomionarvoista on kuitenkin se, että valtaosa suomalaisista tekee edelleen ostoksensa myös kivijalkamyymälässä.

Liiketiloilla on edelleen tärkeä roolinsa yrityksen markkinointikanavana, minkä ovat kauppiaat ilolla huomanneet: esimerkiksi Britanniassa on yritysten verkkomyyntien todettu olevan kaksinkertaisia alueilla, joilla niiden myymälä fyysisesti sijaitsee.4

Perinteisten myymälöiden ja markettien merkityksellisyyttä selittänee osaltaan myös se, että niillä on usein verkkokauppoja läheisempi suhde kuluttajien arjessa ja ne myös arvotetaan itselle tärkeämmiksi.

Tehokkaasti tavoittavat kauppakeskukset ja ostoskadut ovat siten osa ostosmatkaa paitsi ostopaikkana myös inspiraation ja kokeilun välineenä. 

 

Ulkomainonta toimii fyysisenä näyteikkunana

Etenkin pelkästään verkossa toimivien brändien tulisi löytää keino pitää itsensä näkyvästi esillä ja kuluttajien mielissä. Ulkomainonnalla voidaan rakentaa fyysinen näyteikkuna, joka inspiroi ja saa aikaan lisämyyntiä. Ulkomainonta onkin optimaalinen kanava tuoda brändisi näkyväksi siellä missä ihmiset liikkuvat, viettävät aikaa ja tekevät ostoksia, sillä se tavoittaa jopa 99 % suomalaisista viikon aikana. Tähän eivät muut mediat pysty.5

Digitaalisuuden tuoman joustavuuden ansiosta mainostajat pystyvät tuomaan halutun viestin julki järkevämmin ja reagoimaan kuluttajien tarpeisiin nopeammin. Mainosviestit voidaan rytmittää huomattavasti aiempaa vapaammin ja kampanjanäkyvyys suunnitella ja kohdentaa tarkasti esimerkiksi halutun yleisön, ajankohdan tai paikan mukaan. Mainostettavaa tuotetta voidaan vaihtaa myös esimerkiksi sään tai varastotilanteen mukaan.

Ulkomainonta toimii tehokkaana aktivointitriggerinä, sillä mobiilikäytön yleistymisen myötä kuluttajat ovat vain muutaman klikkauksen päässä ostotapahtumasta. Tämä kannattaa pitää mielessä senkin takia, että valtaosa suomalaisten verkko-ostoksista tehdään juuri mobiililaitteella.3


Ulkomainonta tavoittaa ja aktivoi

  • Ulkomainonta tehostaa monia mediakanavia, mutta erityisen voimakkaan vaikutuksen sen on todettu tuovan online-hakuihin (+54 %).6
  • Facebookin tutkimuksen mukaan ulkomainonta todettiin kaikista parhaimmaksi mediakanavaksi sosiaalisen median rinnalle lisäten ostoaikomuksia +15 %.7
  • 57 % suomalaisista ostaa kauppareissullaan suunniteltua enemmän tuotteita tai käyttää suunniteltua enemmän rahaa. (8 
  • 90 % suomalaisista on kiinnittänyt huomiota mainosvälineisiin kauppakeskuksissa ja 86 % ruokakaupassa. (8 
  • Mikä tärkeintä, ulkomainonta myös tutkitusti aktivoi ostoihin: 44 % suomalaisista kertoo ostaneensa päivittäistavarakaupan digitaalisilla mainosnäytöillä näkemänsä tuotteen ja 42 % jonkin kauppakeskuksen mainosnäytöllä näkemänsä tuotteen. (8 

Ulkomainonnalla pystytään varmistamaan laaja brändinäkyvyys ja toistotaso kauppakatujen keskeisillä paikoilla sekä luomaan verkkokauppialle ja perinteisille myymälöille uudenlaisia markkinointimahdollisuuksia. 

 

 


 

LÄHTEET

1: Paytrail. Verkkokauppa Suomessa. 2019.

2: Kuulas. Retail Buying Study. 2019.

3: Hintaoppaan kuluttajatutkimus. 2019.

4: CACI: The Online Halo. 2019.

5: Kantar Mind. 2021.

6: Rapport. Standing on the Shoulders of Giants. 2019.  

7: Facebook IQ: Maximize Reach With Out-of-Home and Facebook Campaigns in EMEA. 2019.

8. Consumer Compass Oy. 2018. Ostopolkututkimus, n=1040.