25.5.2020 | Ostoympäristö, Liikenne, Kaupunkiympäristö, Inspiraatio, Kuluttajakäyttäytyminen

Mitä voimme odottaa kesältä 2020?

Tuleva kesä tuo tullessaan positiivisia tuulahduksia. Yritykset ja toimialat avaavat jälleen toimintaansa ja suomalaisten kulutus on hyvää vauhtia toipumassa. Yhteiskunnan avautuessa uuteen normaaliin kuluttajat aikovat lisätä rahankäyttöään erityisesti kotimaan matkailuun, ravintolassa syömiseen sekä kulttuuriin. Kesä onkin mainostajalle hedelmällistä aikaa, sillä aurinkoinen lomakausi saa ihmiset käyttämään enemmän rahaa ja kokeilemaan rohkeammin uusia asioita. Miksi et siis hyödyntäisi valtakunnallisen ulkomainosverkostomme voimaa - sen avulla tavoitat kuluttajat missä ikinä he liikkuvatkaan! 


KULUTTAMINEN ON ELPYMÄSSÄ


Toimenpiteet koronaviruksen (COVID-19) leviämisen estämiseksi ovat toimineet tehokkaasti, joten yhteiskunnan rajoitusten purkaminen sekä ihmisten paluu arkeen on hiljalleen alkanut. Nordean1 viikoittain julkaisemasta korttidatasta käy ilmi, että suomalaisten kotitalouksien kulutus on ilahduttavasti elpymässä.

 

Toipuminen on käynnistynyt erityisesti vähittäiskaupassa, kauneus- ja terveysalalla sekä polttoainemyynnissä. Myös ravintolasektorin kehitys on paranemaan päin, ja esimerkiksi noutoruoan hakemisesta sekä ruokakassien tilaamisesta on tullut arkipäivää. Lisäpiristystä tilanteeseen tuonee kesäkuu, jolloin kahvilat, ravintolat ja terassit jälleen avataan. Vähittäiskaupan nousu on ollut nopeaa ja kuluttamisen suhteen ollaan jo lähes alkuvuoden tasolla, minkä arvioidaan lupailevan positiivisia merkkejä kulutuksen yleisestä virkistymisestä.

Miten suomalaiset aikovat käyttää rahaa? 

Vaikka poikkeustilanne on saanut monet suomalaiset miettimään aiempaa tarkemmin omaa rahankäyttöään, Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) selvityksen2 mukaan enemmistö kotitalouksista arvioi oman kulutuksensa kasvavan nopeasti  ja palaavan vähintään samalle tasolle kuin ennen pandemiaa. Myös S-Pankin teettämä tutkimus3 ennakoi talouden elpymistä: 33 % vastaajista kertoo, ettei kriisillä ole ollut vaikutusta omaan kuluttamiseen ja lähes viidesosalla on jopa aiempaa enemmän rahaa käytettävissään. 

 

Tulevista kulutuskohteista erityisesti kotimaan matkailuun panostaminen kiinnostaa: kolmasosa aikoo lisätä siihen rahankäyttöään. Niin ikään ravintoloissa syöminen ja juominen (31 %) sekä kulttuuritapahtumissa käyminen (26 %) tulee lisääntymään. Eristysaika on saanut kuluttajat kaipaamaan myös arjen pieniä luksushetkiä, joten moni aikoo ensimmäisenä suunnata kampaajalle, hierojalle tai fysioterapeutille.

kesä SAA IHMISET LIIKKEELLE

Ulkoilu ja retkeily ovat nousseet suomalaisten suosioon kevään aikana, mutta kesän myötä ihmiset siirtynevät yhä enenevissä määrin kaupunkien keskustoihin ja puistoihin viettämään aikaa − etenkin kun yritykset, palvelut ja kulttuuri-instanssit avaavat jälleen oviaan. Pääkaupunkiseudun kevyen liikenteen positiivinen kasvutrendi jatkuu vahvana6 ja päivittäistavarakaupassa käynnit ovat nousseet ensimmäisen kerran yli tarkastelun lähtötason5Myös kauppakeskusten kävijämäärissä on ollut nähtävissä iloista piristymistä. 

 

Suomalaiset ovat jo perinteisestikin mökkikansaa, mutta tuleva kesä tulee olemaan lähimatkailun kulta-aikaa. Yksityisautoilu Suomen teillä lisääntyy, kun valtaosa lomailijoista suuntaa nokkansa kohti kesäasuntoja. Myös vuokramökkien kysynnän odotetaan vilkastuvan, kun perheet etsivät itselleen rentoutumispaikkoja. Monet huvittelupaikat ovat ilmoittaneet avautuvansa kesäkuussa, mikä ei ainakaan vähentäne kotimaanmatkailun kiinnostavuutta. 

MITÄ KUULUU SUOMALAISEEN KESÄÄN? 

infograafi store-artikkeliin-1

(Suomalaisen Työn Liitto, Kesätutkimus 2014) 

Hyödynnä MAINONNASSA KESÄTRENDEJÄ

Tuleva sesonki on mainostajalle erinomaista aikaa, sillä kesä saa ihmiset vapautumaan: 68 % kertoo olevansa elämyshakuisempia, 63 % spontaanimpia ja 45 % kertoo tekevänsä kesällä enemmän heräteostoksia.

Ajankohtaiset kesätrendit kannattaa siis ehdottomasti huomioida myös mainonnassa. Houkuttele kuluttajia elämyksellisillä nautinnoilla, rohkaise järjestämään spontaani grillijuhla tai inspiroi kokeilemaan uutta makuvarianttia. Kekseliään viestin tai kuvan avulla voit yhdistää kesäfiilikseen myös perinteiset tuotteet, kuten kodin käyttötavarat tiskiaineesta talouspaperiin. 

Tavoita kesästä nauttivat suomalaiset

Ulkomainonta tavoittaa jopa 98 % suomalaisista, mikä tekee siitä erinomaisen median myös kesällä - valtakunnallinen mainosverkostomme tuo brändisi näkyville sinne missä kuluttajat liikkuvat, viihtyvät ja viettävät aikaa. Tavoita autoilijat  liikenneympäristö-ratkaisujamme hyödyntämällä, hurmaa kaupunkiympäristössä viihtyvät kuluttajat tai vaikuta ostopäätökseen päivittäistavarakauppojen sisällä. Käy myös tutustumassa uutuustuotteisiimme, jotka on rakennettu juuri tähän hetkeen sopiviksi! 

Store-panorama-dd

 


Ville

OTA YHTEYTTÄ!

Tarjoamme joustavat ja ajankohtaiset tuotepaketit, jotka on hinnoiteltu ja suunniteltu juuri tähän hetkeen sopiviksi.

Haluatko luoda kanssamme vaikuttavan ulkomainoskampanjan ja hurmata asiakkaasi oikeassa paikassa, oikeaan aikaan?

Ota yhteyttä ja rakennetaan yhdessä näyttävä kampanja tuotteellesi.

OTA YHTEYTTÄ

 

Jaa sisältö: