19.5.2020 | Digitaalinen, POS, FMCG, Ostoympäristö, Inspiraatio, Mainonnan toimivuus, Kuluttajakäyttäytyminen

Kesä – erinomainen aika mainostaa päivittäistavarakaupoissa

Lähenevä kesä houkuttelee kuluttajia erilaisten aktiviteettien ja tuotteiden sekä palveluiden pariin. Kesä onkin mainostajalle erinomaista aikaa, sillä aurinkoinen lomakausi saa kuluttajat käyttämään tavanomaista enemmän rahaa sekä kokeilemaan uusia asioita. Riippumatta siitä, viettääkö kuluttaja kesänsä mökillä Kouvolassa, loma-asunnolla Hangossa vai kotipihallansa Helsingissä, kuluttajien liikkumista yhdistää yksi asia – päivittäistavarakaupoissa käyminen.


68 %3 suomalaisista käy ruokakaupassa useammin kuin kerran viikossa. Päivittäistavarakaupat ovatkin erinomainen keino kuluttajien tavoittamiseen kesällä riippumatta siitä, missä tai miten he viettävät aikaa. Store Digital on laaja myymälämediaverkosto, jonka avulla voit tavoittaa kuluttajat niin Helsingissä kuin Rovaniemelläkin.

Mainosnäytöt sijaitsevat S-ryhmän päivittäistavarakaupoissa sekä niiden välittömässä läheisyydessä kadulla kattaen lähes 400 myymälää yli sadalla paikkakunnalla. Hyödynnä verkoston tarjoamaa valtakunnallista näkyvyyttä tai mainosta paikallisesti tietyllä alueella tai valikoitujen S-ryhmän kauppojen, kuten Prismojen, yhteydessä. Oli valintasi mikä tahansa, saat kampanjallesi erinomaisen peiton. Valtaosa suomalaisista (63 %)5 asioi pääasiallisesti juuri S-ryhmän kaupoissa ja verkostomme tavoittaakin kokonaisuudessaan huikeat 32 miljoonaa kontaktia viikossa. 

 

Kesä on erityisen houkuttelevaa aikaa mainostajalle, sillä se saa kuluttajat käyttämään enemmän rahaa ja kokeilemaan uusia asioita.

68 % vastaajista kertoo olevansa elämyshakuisempia kesällä.1

63 % vastaajista kertoo olevansa spontaanimpia kesällä.1

45 % vastaajista kertoo tekevänsä enemmän heräteostoksia.1

 

Wilhelm Makkara Store Digital -mainos


Myymälämainonta sopii monipuolisesti erilaisille brändeille

Myymälämediaan sopivat tutkimuksen3 mukaan monipuolisesti eri tuotekategoriat, muun muassa kauneudenhoito, vaatteet ja kengät, kodintekniikka ja urheiluvälineet. Store Digital -verkostomme on erinomainen vaihtoehto myös silloin, kun kohderyhmänäsi ovat lapsiperheet, sillä he altistuvat ulkomainonnalle eniten juuri Prismoissa ja S-marketeissa.4

Kuluttajat ovat vastaanottavaisia myös päivittäistavaratuotteisiin kuulumattomalle mainonnalle, joten Store Digital on ideaali mainosratkaisu myös palveluiden mainostamiseen. 3

Älä unohda mainostaa sesonkituotettasi

Kesällä monien sesonkituotteiden, kuten marjojen ja hedelmien, jäätelön, lenkkimakkaran ja virvoitusjuomien myynti lisääntyy huomattavasti – myös houkuttelevia uutuustuotteita ilmestyy valtavasti valikoimiin. On arvioitu, että kuluttaja näkee 40 minuutin kauppareissun aikana jopa 500 hintaviestiä: tämä tarkoittaa 125 viestiä minuutissa ja 2 viestiä sekunnissa.

Hyödyntämällä Store Digital -mainospintoja varmistat sen, että kuluttaja muistaa juuri sinun brändisi tuotehyllyn ääreen astuessaan.

Jopa 67 % tuotevalinnoista tehdään vasta kaupassa.3

44 % asiakkaista on ostanut digitaalisessa myymälämediassa mainostetun tuotteen.3

Esimerkiksi eräs meijerituotevalmistaja hyödynsi kampanjassaan ainoastaan Store-mainontaa ja kyseisen viikon myyntiluvut olivat 42 % korkeammat tavalliseen viikkoon verrattuna.

lataa store digital -opas

S-ryhmä: Nämä tuotteet viedään käsistä

Kesän ensimmäiset helleviikot ovat tiettyjen tuoteryhmien kulta-aikaa. Esimerkiksi pöytätuulettimien myynti on ollut jopa 30-kertainen hellettä edeltäviin myynteihin verrattuna, myös lasten ulkolelujen myynnin on nähty kasvavan 40 % ja uimalelujen sekä lasten altaiden myynnin jopa kuusinkertaistuvan. Luonnollisesti myös aurinkorasvat, shortsit ja sandaalit käyvät hyvin kaupaksi. Taimien, kesäkukkien ja puutarhavälineiden myynti on huipussaan erityisesti kesän alussa. 

"Myyntidatasta paljastui, että me suomalaiset olemme kesän parhailla keleillä retkeilykansaa. Retkeilyvarusteiden myynti pomppasi viime toukokuussa yhtäkkiä yli 50 prosenttia. Kaupaksi kävivät myös kylmälaukut ja kylmäkallet. Näiden myynti lähes kymmenkertaistui kertaheitolla", käyttötavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho S-ryhmän vähittäiskaupasta kertoo S-ryhmän verkkosivuilla.

Myös grillaaminen kuuluu suomalaisten kesään. Kuluttajat suosivat perinteisten grillimakkaroiden lisäksi muun muassa kotimaista varhaisperunaa, kalaa sekä hampurilaisten valmistusaineita. Helteillä on nähty myös erilaisten vesien myynnin kasvavan jopa yli 60 %. Janojuomaksi ostetaan usein jääteetä, aloe vera -juomia sekä kookosvettä.

(S-ryhmä: Muhoava helle-hurmos iskee, nämä tuotteet viedään käsistä)

Digitaalinen myymälämediamme on Joustava ja innovatiivinen mainosratkaisu

Miltä kuulostaisi esimerkiksi aamiaistarvikkeiden mainostaminen aamulla ja illallisraaka-aineiden mainostaminen iltapäivällä? Dynaamisen, eli tilanteen mukaan vaihtuvan mainonnan avulla saat parempia tuloksia ja autat kuluttajaa näyttämällä juuri kyseiseen hetkeen relevanttia sisältöä. Jätä brändistäsi positiivinen muistijälki ajankohtaisella mainossisällöllä! 

Digitaalinen ulkomainonta on myös joustavaa, sillä aineisto voidaan vaihtaa tarvittaessa helposti uuteen eikä printtikustannuksia ole. Digitaalinen ulkomainonta on siis kustannustehokas, turvallinen sekä ekologinen mainosvalinta.

 Aina ajankohtainen, dynaaminen kampanja Dynaamisen kampanjan toteutus

 


Ville

OTA YHTEYTTÄ!

Tarjoamme joustavat ja ajankohtaiset tuotepaketit, jotka on hinnoiteltu ja suunniteltu juuri tähän hetkeen sopiviksi.

Haluatko luoda kanssamme vaikuttavan ulkomainoskampanjan ja hurmata asiakkaasi oikeassa paikassa, oikeaan aikaan?

Ota yhteyttä ja rakennetaan yhdessä näyttävä kampanja tuotteellesi.

OTA YHTEYTTÄ

 


LÄHTEET
1. Suomalaisen Työn Liitto: Kesätutkimus 2014
2. Clear Channel UK: the Science of Supermarkets, 2018
3. Consumer Compass Oy: Clear Channel. Ostopolkututkimus 2018. Kohderyhmä: N1040, Väestö 18-69
4. Tietokanta: Kantar Mind, tammi-kesä 2018. Päivittäistavarat. Pääkohderyhmä: Väestö 15-74-vuotiaat, est. 3 801 000. Kohderyhmä: Lapsiperheet, est. 1 389 000.
5. Tietokanta: Kantar Mind, tammi-kesä 2018. Päivittäistavarat. Kohderyhmä: Väestö 15-74, est. 3 801 000. 
6. S-ryhmä:
Muhoava helle-hurmos iskee, nämä tuotteet viedään käsistä

Jaa sisältö: