8.1.2020 | Digitaalinen, Dynaaminen, Erikoistoteutus, Inspiraatio

Digitaalisilla ulkomainosratkaisuilla herätät helposti huomion

Digitaalisessa ulkomainonnassa on käytettävissä laaja ja kirjava valikoima erilaisia helppoja ratkaisuja, joilla herättää kuluttajan kiinnostus ja huomio – vain mielikuvitus on rajana. Vaikuttavimmat mainoskampanjat syntyvät, kun hyödynnetään digitaalisen ulkomainonnan parhaita puolia, kuten reaaliaikaisesti päivittyviä spotteja, liikkuvan kuvan huomioarvoa tai räätälöityjä viestejä eri vuorokauden- tai viikonaikoina. 

Digitaalisen ulkomainonnan voimakeinot, kuten animoitu sisältö, viestin kohdentaminen päivänosittain, dynaamisesti päivittyvä sisältö sekä interaktiiviset toteutukset tuovat lisää vaikuttavuutta viestillesi. Hyödyntämällä erilaisia digitaalisen ulkomainonnan ratkaisuja mainostajalla on enemmän mahdollisuuksia aktivoida kuluttajia ja kommunikoida heidän kanssaan. Kuluttajat reagoivat positiivisesti sisältöön, joka on kohdennettu ajan ja paikan mukaan. 1Tutkimusten mukaan paikallisuus lisää mainonnan muistamista 18 % ja luovan hyväksyntää 11 %. 2Dynaamisesti päivittyvä sisältö puolestaan kiinnittää 20 % enemmän huomiota ja sitouttaa 32 % paremmin kuin geneerinen mainos. Ajankohtaisen datan näyttäminen lisää mainoksen muistettavuutta 53 %. 3Silmänliike- ja kasvojentunnistusmenetelmään perustuvan tutkimuksen mukaan digitaalisten mainosten parissa myös viihdytään 60 % pidempään.

Ulkomainonnan digitaalisia ratkaisuja kannattaa siis hyödyntää! 2Mainonnan herättämä positiivinen tunnereaktio nopeuttaa päätöksen tekoa sekä tekee brändivalinnasta helpompaa. Kuluttajat ovat kiinnostuneita mainoksista, jotka osuvat juuri heidän tarpeisiinsa.

 

dynaamisen mainonnan konsepteja

 

Dynaaminen ulkomainonta ja sen toteuttaminen on helppoa – yhtä helppoa kuin tavallisen bannerimainoskampanjan toteuttaminen, ja vaihtoehtojakin toteustavoille riittää laidasta laitaan.

 

Muuttuva teksti rotaatiolla tai triggerillä sekä some-feed mainoksessa ovat hyviä esimerkkejä dynaamisen mainonnan konsepteista. Yhtenevälle pohjalle on esimerkiksi mahdollista lisätä useita tekstejä, jolloin saadaan tuotua esiin erilaisia viestejä asiakkaan mieltymyksen mukaan. Muuttuvia tekstejä voidaan ajastaa päivänosien mukaan, painottaa tai ajaa tasaisesti sekoittaen. Vaihtamalla pelkkää tekstiä määriteltyjen parametrien mukaan asiakas säästää kulun useamman luovan tuottamisesta ja aikatauluttamisesta.

 

Kun kyseessä on muuttuva viesti triggerillä, on näkymässä mukana jokin reaaliaikaisesti päivittyvä elementti, kuten esimerkiksi kellonaika, ulkolämpötila, tilastokeskuksen data tai vaikkapa joulukalenteri. Varsinaisen dynaamisen elementin lisäksi voidaan muokata muuta sisältöä vaihtumaan annetun parametrin mukaisesti. Dynaamisuus ja viestin elävöittäminen lisäävät mainoksen huomioarvoa tekemällä siitä kohtaamishetkellä merkityksellisemmän.

 

Yrityksen some-feediä on myös mahdollista hyödyntää digitaalisessa ulkomainonnassa. Tällöin voidaan esimerkiksi näyttää sisältöä, joka päivittyy toimijan julkisen some-aktiviteetin mukaan. Mainosnäytöillä voidaan esimerkiksi näyttää hastagillä jaettuja kuvia ja kommentteja tai tweettejä. Some-feedin tuominen mainokseen mahdollistaa aidot suositukset ja sitä kautta lisää mainostettavan asian luotettavuutta ja samaistuttavuutta.

 

ERIKOISTOTEUTUKSET ja luovat ratkaisut

 

Dynaamisten ulkomainosratkaisujen lisäksi on mahdollista toteuttaa luovia erikoistoteutuksia. Tällaisia ovat esimerkiksi erilaiset pelilliset toteutukset, tietovisat ja äänestykset tai vaikkapa live stream. 

 

Pelillisillä toteutuksilla voidaan lisätä kuluttajan viettämää aikaa brändin parissa ja kerätä kilpailu- ja osallistujatietoja pelaajista. Pelillinen toteutus kiinnittää myös enemmän huomiota ohikulkijoissa. Yksinkertainen esimerkki näytöllä pelattavasta minipelistä on esimerkiksi muistipeli, matopeli tai nopeuspeli. Instant reward -peli on kosketuksella pelattava peli, jossa taustalla oleva arvontalogiikka jakaa reaaliaikaisesti osallistujille palkintoja. Palkinnot voidaan toimittaa suoraan pelaajalle sähköpostilla tai tekstiviestillä. Heti saatavan palkinnon kautta brändi jää kuluttajan mieleen positiivisena ja pidemmäksi aikaa.

Lue late lammas -case tästä Lue ingman creamy -case tästä

 

Tietovisat ovat hyvä keino lisätä kuluttajan tietoisuutta brändistä kevyellä ja hauskalla tavalla. Dominoidulla mainosnäytöllä on mahdollista ajaa interaktiivista sisältöä, jossa käyttäjä voi esimerkiksi aloittaa visailun tai vastata monivalintakysymyksiin tietyn ajan sisällä. Tuloksen saatuaan hänellä on mahdollisuus osallistua arvontaan syöttämällä sähköpostiosoitteensa suoraan näytöllä. Vaihtoehtoisesti videospotilla voidaan ohjata osallistuja kampanjasivulle osallistumaan esimerkiksi tietovisaan vaikkapa QR-koodin avulla.

 

Äänestysten avulla on mahdollista saada kuluttajilta tietoa ja heille voidaan antaa mahdollisuus vaikuttaa asioihin. Kuluttajat suhtautuvat positiivisemmin brändeihin, jotka osallistavat asiakkaitaan esimerkiksi suunnitteluun. Dominoiduilla näytöillä on myös mahdollista ajaa interaktiivista ja dynaamista sisältöä, jossa näytetään reaaliaikaisia äänestystuloksia esimerkiksi graafeina tai palkkeina. Kuten tietovisoissa, myös äänestyksissä on mahdollista ohjata kuluttaja kampanjasivustolle äänestämään tai osallistumaan kilpailuun QR-koodin tai verkkosivuosoitteen avulla.

 

Liiketunnistus mahdollistaa yllätyksellisyyden kuluttajalle. Liiketunnistuksen avulla voidaan ohjata kuluttaja tekemään asioita ja osallistumaan vaikkapa kilpailuun. Tämä onnistuu mainosnäytöillä, joka reagoi ohikulkijoihin. Kamera voi tunnistaa vartalon liikehdintää, liikesarjoja tai jopa kasvojen ilmeitä. Liike voi puolestaan käynnistää esimerkiksi pelin, soitta musiikkia, muuttaa näytettävää sisältöä, seurata katseella ohikulkijoita, laskea ohikulkijoita tai näytön ääreen pysähtyneitä.

Lue valio oltermanni -case tästä

 

Live stream puolestaan mahdollistaa yhteyden toiseen paikkaan. Brändi voi sponsoroida yleisölle näkymän sisältöön, joihin heillä ei muuten olisi pääsyä. Live streamissä on siis mahdollista luoda suora yhteys mainoslaitteesta ulkopuoliseen studiolokaatioon. Yhteys voi olla koko ajan auki tai vain määriteltyinä aikoina.

 

Haluaisitko toteuttaa huomiota herättävän ja mieleenpainuvan ulkomainoskampanjan kanssamme? Ota yhteyttä ja kerromme lisää inspiroivista mainosmahdollisuuksistamme!

OTA YHTEYTTÄ


LÄHTEET:

1: Posterscope, The Dynamic Difference, 2013
2: Clear Channel Australia, The Contect Effect, 2016
3: Kinetic, Digital Eye and Face Tracking, 2011


 

Jaa sisältö: