1.4.2019 | Yhteistyö, Tutkimus, Smart City

Big data tehostaa mainonnan kohdistamista

Clear Channel osallistuu hankkeeseen, jossa big datan avulla edistetään suomalaisten B2B-yritysten osaamista ja kansainvälistä kilpailukykyä.

Clear Channel on yksi Big data – Big business -hankkeen kumppaneista. Business Finlandin rahoittamassa projektissa tutkitaan, miten suomalaiset B2B-yritykset voisivat hyödyntää big dataa uuden liiketoiminnan luomisessa.

 Clear Channelin osalta selvitetään, miten dataa voitaisiin hyödyntää liiketoiminnassa entistä monipuolisemmin. Datalla voitaisiin esimerkiksi tehostaa ulkomainonnan parempaa kohdistamista.

 ”Esimerkiksi lentokentällä tiedettäisiin big datan avulla, milloin mitäkin matkustajaryhmiä, kuten esimerkiksi aasialaisia, kulkee tietyistä kohdista. Tällöin mainosviestejä voitaisiin kohdentaa oikeille asiakasryhmille digitaalisen mainonnan avulla”, Clear Channelin toimitusjohtaja Timo Tammi sanoo.

 

Datalla kiinni ohikulkijoihin

 Hanketta Haaga-Heliassa vetävällä projektipäällikkö Ari Alamäellä on isot odotukset sen suhteen, mitä etuja big data voi tarjota Clear Channelille.

 ”Parhaimmillaan digitaaliset ulkonäytöt voisivat havaita tai ainakin päätellä eri datoja yhdistämällä, minkälaisia asiakasprofiileja sen ohi kulkee, jolloin mainonta pystyttäisiin kohdistamaan juuri heidän tarpeisiinsa”, Alamäki visioi.

 Ennen kuin tämä on mahdollista, tarvitaan lisää tutkimusta. On etsittävä sopivia data- ja muita tietolähteitä sekä mainostavilta yrityksiltä että niiden ulkopuolelta. On pohdittava, mikä tieto on laadukasta ja teknisesti sopivaa sekä huomioitava kansalaisten yksityisyys. Lisäksi on tutkittava, miten erilaista tietoa voidaan yhdistää.

 

Data kiihdyttää yrityksiä

Big data – Big business -hankkeen monitieteinen tutkijatiimi koostuu big datan, markkinoinnin ja innovaatioiden tutkijoista sekä eri alojen yritysten edustajista. Mukana on muun muassa Teknologian tutkimuskeskus VTT sekä Itä-Suomen yliopiston kauppatieteiden laitos.

 ”Hanke on merkittävä askel dataliiketoiminnan mahdollisuuksien ymmärtämisessä. Vaikka arviot datamarkkinoiden merkityksestä luovat kuvan isosta potentiaalista, vielä useimmat yritykset ovat alkumetreillä datan hyödyntämisessä, esimerkiksi erilaisten datalähteiden yhdistelemisessä”, VTT:n Liiketoiminta, innovaatiot ja ennakointi -alueen tutkimuspäällikkö Katri Valkokari sanoo.

 Big data tarkoittaa käsittämättömän suurten ja järjestämättömien tietomassojen keräämistä, säilyttämistä ja ennen kaikkea analysointia tietoteknisten ratkaisujen avulla. Kaupan ala ja media ovat hyödyntäneet big dataa jo pitkään, sillä heillä on paljon erilaista kuluttajatietoa.

 ”Nyt etsitään keinoja, joiden avulla myös B2B-yritykset voisivat tuottaa uutta arvoa datasta. Data on avain yritysten menestykseen”, projektipäällikkö Alamäki uskoo.


Lisää aiheesta hankkeen verkkosivuilla: https://www.bigdataresearch.fi/

 

Lisätietoja:
Pilvi Rissanen
Head of Marketing
Clear Channel
puh. 0500 680 008
pilvi.rissanen@clearchannel.fi

Clear Channel Suomi Oy valtakunnallinen ulkomainosyhtiö. Olemme osa globaalia Clear Channel Outdoor -konsernia. Mainosratkaisumme tavoittavat halutun kohderyhmän niin valtakunnallisesti kuin paikallisesti. Mainoslaiteverkostomme sijaitsevat kaupunkien keskustoissa, suosituimmissa kauppakeskuksissa sekä myymälöiden sisällä, vilkkaimpien teiden varsilla ja Helsinki-Vantaan lentoasemalla.