Digitaalinen, Case, Tutkimus, Adshel, Ostoympäristö, Inspiraatio, Mainonnan toimivuus, Kuluttajakäyttäytyminen, Store Digital

Estrella houkutteli herkuttelijat linssisipsien äärelle

Perunapohjaiset sipsit ovat meille arkipäivää, mutta Estrellan toteuttama ulkomainoskampanja todistaa, että myös eksoottisille uutuuksille on kysyntää. Marraskuussa Adshel ja Store Digital-verkostossamme pyörinyt kampanja sai suomalaiset kokeilemaan Estrellan hernepohjaisia linssisipsejä. Linssisipseistä tuli suorastaan hittituote ja ulkomainonta näytteli suurta roolia onnistuneen kampanjan läpiviennissä. MTV3 uutisoi viime vuoden marraskuussa linssisipsien kiilanneen vuodessa myydyimpien sipsien top 10 -listalle.1


Asiakas:
Estrella
Tavoite: Tuoda laajaa näkyvyyttä uudelle hernepohjaiselle linssisipsille, muistuttaen samalla koko tuoteperheestä. Pääviesti oli uusi raaka-aine ja herkullinen maku.
Kampanja-aika: 18.-24.11.2019
Kampanjan kohderyhmä: 18-44-vuotiaat suomalaiset
Käytetyt mainospinnat: Adshel FMCG ja Store Digital Total


Rakastettu sipsibrändi Estrella herätteli loppuvuodesta suomalaisten suolaisennälkää käyttämällä visuaalista ulkomainoskampanjaa osana uutuustuotteen lanseerausta. Visuaalisesti toteutettu luova ulkomainoskampanja saavutti laajan näkyvyyden ja uudet hernepohjaiset linssisipsit menivätkin kuin kuumille kiville. Toteutimme kampanjasta huomioarvotutkimuksen, jonka tavoitteena oli selvittää huomioarvon lisäksi vaikuttavuutta sekä luovan toteutuksen toimivuutta.

 

”Kampanjan tavoitteena oli tuoda laajaa näkyvyyttä uudelle hernepohjaiselle linssisipsille samalla muistuttaen koko tuoteperheestä. Pääviestinä oli uusi raaka-aine ja herkullinen maku”, kertoo Emma Vuorela, Markkinointipäällikkö Estrellalta.

 

Kampanjan mainospintoina käytettiin viime vuoden marraskuussa kaupunkien vilkkaimmilla paikoilla sijaitsevia staattisia Adshel -pintoja, sekä digitaalista myymäläverkostoamme, Store Digitalia

Lue lisää eri mainosympäristöistä sekä niiden toimivuudesta ostopolun eri vaiheissa:

lataa ostopolku-opas Ostopolkuvideo

HUomioarvotutkimuksen tavoitteena oli selvittää kampanjan onnistumista

Toteuttamamme huomioarvotutkimus osoitti Estrellan kampanjan todella onnistuneeksi. Kampanja tutkittiin Norstat Suomen toimesta, ja kampanjamittauksen tavoitteena oli selvittää Estrellan mainonnan huomioarvoa, vaikuttavuutta sekä mainoksen luovan toteutuksen toimivuutta.

Kampanjan onnistuminen tutkimuksen näkökulmasta

Kampanjaa voidaan kokonaisuudessaan pitää todella onnistuneena. Mainonnan koettiin tuovan houkuttelevalla tavalla esiin uudet kiinnostavat tuotteet, mikä osaltaan johti ostokiinnostuksen heräämiseen. Mainonta toi vahvasti esiin Estrellan tavoiteattribuutteja luoden brändistä mielikuvaa herkullisena, iloisena ja inspiroivana. Estrellan Store Digital -mainontaa huomattiin myös keskimääräisiä myymäläkampanjoita paremmin.

Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 18-44-vuotiaat suomalaiset. Erityisen vahvan vaikutuksen kampanja teki naisiin sekä alle 30-vuotiaisiin vastaajiin. Nämä kohderyhmät myös kokivat muita vahvemmin kuuluvansa kampanjan kohderyhmään.

 

  • 91 % pitää mainontaa selkeänä
  • 50 % on ostanut tai aikoo ostaa tuotteen
  • 71 % kokee, että mainos parantaa mielikuvaa brändistä
  • 41 % kokee mainonnan herättäneen positiivisia ajatuksia
  • 81 % kokee mainonnan herättäneen halun kokeilla mainostettua tuotetta2

 

”Saavutimme tavoitteemme erinomaisesti eli laajan näkyvyyden sovituilla pinnoilla ja onnistuneella luovalla toteutuksella”, Emma Vuorela toteaa. Kuluttajien mielikuva brändistä ja mainonnasta oli positiivinen ja tehdyn tutkimuksen mukaan mainonta koettiin selkeäksi ja se selkästi houkutteli kokeilemaan uutuustuotetta, Vuorela jatkaa.

 

kollaasi-1

HYÖDYNNÄ KATTAVAA VERKOSTOAMME

Store Digital -verkostossamme teet tuloksellista mainontaa ja saat kuluttajan ostamaan tuotteesi. Digitaalinen myymälämedia kaupan sisällä vaikuttaa tutkitusti suoraan tuotteen myyntiin, ja se on toimiva kanava tuotteen tunnettuuden, markkinaosuuden sekä myynnin kasvattamiseksi. Kattava verkostomme tuo viestisi lähelle asiakasta oikeassa paikassa, oikeaan aikaan. Mainostamalla Store Digital -verkostossamme varmistat sen, että kuluttaja muistaa juuri sinun brändisi tuotehyllyn ääreen astuessaan.

 

Klassiset Adshelit palvelevat kaupungeissa näyttävinä brändinrakentajina sekä taktisen viestin viejinä. Rakenna ohittamatonta näkyvyyttä esimerkiksi Adshel – Metropolitan Cover -verkostollamme, joka sisältää 296 staattista näyttöä pääkaupunkiseudulla. Näytöt tavoittavat lähes 14 miljoonaa kontaktia viikossa ja niihin on mahdollista rakentaa erikoistoteutuksia.

 

Tutustu tarkemmin tuotteisiimme ja myymälämediatutkimukseemme alla olevista painikkeista.

Store Digital KAUPUNKIYMPÄRISTÖ 

Tutkimus: Myymälämedia ohjaa ostopäätöksiä

video caseen

Värikäs kampanja sai positiivista palautetta

Estrellan ulkomainoskampanja sai paljon kiitosta ja kehuja toteutuksestaan. Mainoksen koettiin viestivän raikkaasta ja maukkaasta uutuudesta, joka on normisipsejä terveellisempi ja ekologisempi vaihtoehto. Mainonta herätti ihastusta visuaalisella ilmeellään ja värikkyydellään ja se koettiin erittäin selkeäksi. Mainonnan koettiin tuovan houkuttelevalla tavalla esiin uudet kiinnostavat tuoteet, mikä osaltaan johti ostokiinnostuksen heräämiseen.

 

”Ulkomainonnan suunnittelun kannattaa käyttää paljon aikaa. Vaikka pinta-alaa on paljon, viesti tulee saada kiteytettyä napakasti.”, Emma Vuorela ohjeistaa. Hyvänä nyrkkisääntönä toimii vanha tulitikkuaski-testi. Mikäli aineisto on edelleen siinä koossa ymmärrettävä, se toimii varmasti myös ulkomainonnassa, Vuorela tiivistää.

Hyvän ulkomainoksen anatomia

Ulkomainonta antaa loputtomasti mahdollisuuksia erottua ja vain mielikuvitus on rajana hyvän ulkomainoksen suunnittelussa. Joitain lainalaisuuksia tältäkin taiteenalalta löytyy, joita voi käyttää ohjenuorana suunnitteluvaiheessa. Yksinkertainen, visuaalisesti miellyttävä ja rohkea ulkomainos on perinteisesti herättänyt huomiota.

 

Tarvitsetko apua ulkomainoksen suunnitteluun? Katso painikkeen takaa 5 vinkkiä, kuinka suunnitella toimiva ulkomainoskampanja.

5 vinkkiä hyvän ulkomainoksen suunnitteluun

Kampanjaan tyytyväinen estrella aikoo jatkossakin käyttää ulkomainontaa

Estrella kokee ulkomainonnan olevan merkityksellistä ja se on tärkeä osa yrityksen markkinointistrategiaa. Estrellan Markkinointipäällikkö Emma Vuorela käyttäisi ulkomainontaa mielellään jatkossakin ja kehuu erityisesti luovaa toteutusta ja saavutettua valtakunnalista näkyvyyttä.

 

”Ulkomainonta on osana strategiaamme, sillä sen avulla on mahdollista saavuttaa laajaa näkyvyyttä valtakunnallisesti. Adshel ja Store Digital tukevat loistavasti impulssituotteen potentiaalia lähellä ostopaikkaa, jossa itse ostopäätös tapahtuu, Emma Vuorela, Estrellan Markkinointipäällikkö tiivistää ytimekkäästi.

 

Kiinnostuitko näyttävistä ulkomainosmahdollisuuksista kattavassa verkostossamme?

OTA YHTEYTTÄ


LÄHTEET
1. MTV Uutiset 16.11.2019. Suomen myydyimmät sipsit. https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/s-ryhma-ja-kesko-paljastavat-tassa-ovat-suomen-myydyimmat-sipsit-loytyyko-listalta-oma-suosikkisi/7626208#gs.f6m3dw

2. Norstat Finland Oy. Estrella-kampanjan huomioarvotutkimus. 2019.

Jaa sisältö:

Digitaalinen - lue asiakastarinoita

Tutkimus - lue asiakastarinoita

Adshel - lue asiakastarinoita

Ostoympäristö - lue asiakastarinoita

Inspiraatio - lue asiakastarinoita

Mainonnan toimivuus - lue asiakastarinoita

Kuluttajakäyttäytyminen - lue asiakastarinoita

Store Digital - lue asiakastarinoita